Ambdós costats versió prèviaRevisió prèviaSegüent revisió | Revisió prèviaSegüent revisióAmbdós costats nova versio |
gela [d/m/Y H:i] – perecomellas | gela [d/m/Y H:i] – perecomellas |
---|
El Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades es va crear l’any 1992 amb l’objectiu de promoure la recerca en llengües amenaçades i donar a conèixer la diversitat lingüística i el seu valor. D’aleshores ençà, el GELA ha organitzat nombroses activitats en tres àmbits fonamentals: la recerca, l’educació, i la dinamització cultural. També ha publicat llibres i materials didàctics, ha organitzat exposicions, ha creat jocs i activitats, i ha col·laborat amb altres organismes i entitats en activitats relacionades amb els seus objectius. | El Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades es va crear l’any 1992 amb l’objectiu de promoure la recerca en llengües amenaçades i donar a conèixer la diversitat lingüística i el seu valor. D’aleshores ençà, el GELA ha organitzat nombroses activitats en tres àmbits fonamentals: la recerca, l’educació, i la dinamització cultural. També ha publicat llibres i materials didàctics, ha organitzat exposicions, ha creat jocs i activitats, i ha col·laborat amb altres organismes i entitats en activitats relacionades amb els seus objectius. |
| |
En l’àmbit de la recerca, a més de promoure la realització de tesis sobre llengües amenaçades, organitza anualment el Curs de Tipologia, en el qual han participat lingüistes prestigiosos d’arreu del món. També ha organitzat seminaris i jornades a les universitats de Barcelona, Nàpols i Hamburg, i el VII Congrés de Lingüística General que va tenir lloc a la Universitat de Barcelona. Des de fa uns anys inventaria les llengües parlades a Catalunya. | En l’àmbit de la recerca, a més de promoure la realització de tesis sobre llengües amenaçades, organitza periòdicament activitats diverses en què participen **[[lingüistes d'arreu del món]]**. També ha organitzat seminaris i jornades a les universitats de Barcelona, Nàpols i Hamburg, i el VII Congrés de Lingüística General que va tenir lloc a la Universitat de Barcelona. Des de fa uns anys inventaria les llengües parlades a Catalunya. |
| |
| {{ exposicio_hamburg_cataleg.jpg|}} |
| |
En l’àmbit de l’educació, el GELA ha participat en cursos, sessions i jornades de formació de professionals de l’ensenyament. També ha realitzat xerrades, activitats, etc., adreçades a alumnes de primària, ESO i batxillerat. Ha creat la //Carpeta de la Diversitat Lingüística//, que ha estat parcialment traduïda al castellà, al francès i a l’anglès, i ha elaborat materials que facilitin la introducció al coneixement de la diversitat lingüística en les diferents matèries d’ESO i batxillerat per encàrrec de la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació. | En l’àmbit de l’educació, el GELA ha participat en cursos, sessions i jornades de formació de professionals de l’ensenyament. També ha realitzat xerrades, activitats, etc., adreçades a alumnes de primària, ESO i batxillerat. Ha creat la //Carpeta de la Diversitat Lingüística//, que ha estat parcialment traduïda al castellà, al francès i a l’anglès, i ha elaborat materials que facilitin la introducció al coneixement de la diversitat lingüística en les diferents matèries d’ESO i batxillerat per encàrrec de la Fundació Jaume Bofill i el Departament d’Educació. |
| |
En l’àmbit de la dinamització cultural, ha col·laborat amb el CIEMEN en l’organització de l’exposició //Les llengües, un gran tresor//, i ha creat les exposicions //Les llengües a Catalunya//, //Koexistenzstrategien im Mehrsprachigen Katalonien//, així com el [[http://www.ciemen.cat/dungun/index.html|Dungun]], punt d’informació per a IES. És autor de l’activitat “La Gimcana de les Llengües” que s’ha realitzat, a més de centres escolars, empreses i centres cívics, en nombroses ciutats i pobles de Catalunya i a la comarca de la Safor. | En l’àmbit de la dinamització cultural, ha col·laborat amb el CIEMEN en l’organització de l’exposició //Les llengües, un gran tresor//, amb l’Estudi Ramon Folch en la part de llengües de Barcelona sensacions i amb el CCCB en l’exposició Barcelona, Palma, València. Ha creat les exposicions //Les llengües a Catalunya, Koexistenzstrategien im Mehrsprachigen Katalonien, Dungun, punt d’informació per a IES//, i, actualment té en itinerància [[http://www.ciemen.cat/dungun/index.html|Les llengües dels catalans]]. És autor de l’activitat “La Gimcana de les Llengües” que s’ha realitzat en centres escolars, empreses i centres cívics de nombroses ciutats i pobles. També ha creat els jocs [[paisos_dels_catalans|Els països dels catalans]], El joc de la diversitat lingüística, [[http://www.fundacioaureliafigueras.cat/fundacio/concurs.php|El joc de l’Arp i La ruta del Molí de Fórnols]]. |
| |
| |
| ==Una gran lingüista== |
| |
| L’Eva Monrós Marin ha mort el 20 de març. Fa gairebé 20 anys que va incorporar-se al Grup d'Estudi de Llengües Amenaçades, primer com a becària de doctorat i després com a investigadora. Va dedicar la seva recerca a l’ergativitat en les llengües amazòniques; la directora de la seva tesi era la Dra. Joana Rosselló, professora titular del Departament de Lingüística General de la Universitat de Barcelona. |
| |
| Com a membre del GELA, va participar en gairebé totes les activitats del grup, des de l’organització de cursos i congressos fins a la preparació de publicacions i exposicions. Ella mateixa va impartir diverses conferències i va elaborar materials didàctics per donar a conèixer la diversitat lingüística. També és autora de nombroses publicacions, tant sobre la seva especialitat com sobre les llengües del món, les llengües de la immigració i la gestió de la diversitat lingüística. |
| |
{{exposicio_hamburg_coberta_cataleg.jpg <width="212" height="172">|}} | La seva aportació com a lingüista ha estat fonamental en la història del GELA, però no podem destriar-la de la seva fortalesa, de la seva estimació per la vida que ens va encomanar a tots. L'Eva era una gran lingüista, però sobretot era una gran persona que va saber viure més enllà de les seves limitacions fins al punt que havia aconseguit que les oblidéssim. |